Tytuł projektu: Kwalifikacje szansą na rozwój!
Realizowany przez: Szkolenia i Edukacja Sp. z o.o. Sp. k.
Okres realizacji: 01.06.2024 r. – 30.06.2025 r.
Cel projektu: Celem głównym projektu jest wsparcie 40 (28 kobiet i 12 mężczyzn) osób będących obywatelami państwa trzecich, w szczególności pochodzących z Ukrainy, pozostających bez zatrudnienia – bezrobotnych (20 Uczestników Projektu) oraz biernych zawodowo (20 Uczestników Projektu), które uczą się lub zamieszkują na obszarze woj. wielkopolskiego w rozumieniu przepisów kodeksu Cywilnego poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia, dzięki czemu nastąpi wzrost zatrudnienia oraz nabycie kwalifikacji przez uczestników projektu.
Grupa docelowa: W ramach projektu wsparciem zostanie objętych 40 osób (28 kobiet i 12 mężczyzn) będących obywatelami państw trzecich, pozostających bez zatrudnienia – bezrobotnych (20 uczestników projektu) lub biernych zawodowo (20 Uczestników Projektu), w szczególności osób narodowości ukraińskiej zamieszkujących lub uczących się na terenie woj. wielkopolskiego.
Uczestnicy/czki muszą spełniać definicję obywatela państwa trzeciego: osoba, która nie jest obywatelem państwa członkowskiego UE, w tym bezpaństwowiec w rozumieniu Konwencji o statusie bezpaństwowców z dnia 28 sierpnia 1954 r. i osoba bez ustalonego obywatelstwa;
Osoby te muszą przebywać w Polsce legalnie, na podstawie dokumentów upoważniających do pobytu i pracy, takich jak np. wiza, karta pobytu (czasowego, stałego lub rezydenta długoterminowego UE) lub dokument potwierdzający objęcie ochroną.
Wsparcie kierowane jest w szczególności do osób (preferowane będą osoby):
Wsparcie w ramach projektu może być skierowane wyłącznie do osób, które nie posiadają obywatelstwa żadnego z krajów UE ani krajów takich jak: Norwegia, Islandia, Lichtenstein oraz Szwajcaria.
Uczestnik/czka Projektu nie może otrzymywać jednocześnie wsparcia w więcej niż jednym projekcie dofinansowanym ze środków EFS+.
Kwalifikowalność osób zgłaszających chęć udziału w projekcie weryfikowana jest na etapie rekrutacji do projektu na podstawie informacji zawartych w wypełnionych przez Kandydatów/ki dokumentach rekrutacyjnych i złożonych oświadczeniach/ zaświadczeniach opisanych w §4 Regulaminu. Kryterium kwalifikowalności weryfikowane jest również w dniu przystąpienia Uczestnika/czki do projektu, tj. w dniu rozpoczęcia pierwszej formy wsparcia.
Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, czyli w taki sposób, że potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie.
Działania: Uczestnikom Projektu zostanie udzielona następująca pomoc:
Diagnoza potrzeb UP wraz z opracowaniem IPD (zadanie 1):
Celem zadania jest zindywidualizowanie oferty wsparcia dla każdego Uczestnika/czki Projektu poprzez zdiagnozowanie m.in. potrzeb szkoleniowych oraz możliwości doskonalenia zawodowego.
Zadanie będzie realizowane w formie 1 indywidualnego spotkania Uczestnika/czki z doradcą zawodowym, w łącznym wymiarze 2 godzin zegarowych dla każdego Uczestnika/czki Projektu.
Kurs języka polskiego dla Ukraińców na poziomie podstawowym (zadanie 2):
Celem zadania jest nabycie znajomości języka polskiego i kultury polskiej, umożliwiające komunikację w podstawowym zakresie życia codziennego i zawodowego, rozumienie odrębności kulturowych.
Kurs języka polskiego dla Ukraińców na poziomie średnio zaawansowanym (zadanie 3):
Celem zadania jest nabycie znajomości języka polskiego i kultury polskiej, dla osób, dla których podstawowa znajomość języka polskiego nie jest wystarczająca do efektywnego udziału aktywności społecznej i w szkoleniu zawodowym.
Integracja społeczna (zadanie 4):
Celem zadania jest ułatwienie adaptacji w nowym środowisku oraz integracja społeczno-kulturowa poprzez udział w wydarzeniach edukacyjnych i kulturalnych, wsparcie psychologiczne, pozyskanie informacji o prawach i obowiązkach, dostępności do usług społecznych, edukacyjnych, kulturalnych, rynku pracy, przedsiębiorczości.
W ramach zadania zostaną zorganizowane:
- wycieczki edukacyjno-kulturowe prezentujące walory Wielkopolski – 1 wycieczka dla każdego Uczestnika,
- działania integracyjno-kulturalne: wyjścia do teatru i filharmonii – 2 grupowe wyjścia dla każdego Uczestnika.
W ramach zadania zostanie udzielone wsparcie w formie indywidualnych porad doradcy zawodowego/psychologa/mentora/prawnika polegających m. in. na:
udzieleniu pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia,
udzielaniu informacji niezbędnych do podejmowania decyzji zawodowych w szczególności o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
analizie możliwości i wybór odpowiedniego sposobu rozwiązania problemu zawodowego,
udzielaniu porad indywidualnych oraz informacji zawodowej na temat rynku pracy, możliwości szkolenia, podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania,
omówieniu problemów psychologicznych i emocjonalnych UP związanych z brakiem pracy oraz utrudniających rozwiązanie problemu zawodowego (identyfikacja z wykorzystaniem m.in. testów psychologicznych),
motywacji UP do działania i zwiększenia wiary we własne możliwości w zakresie rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kwalifikacji,
przedstawieniu sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych,
udzieleniu pomocy w zakresie wyboru ścieżki edukacji dla osób, które przerwały swoją edukację by mogły kontynuować naukę lub uzupełnić wykształcenie,
udzieleniu informacji na temat metod godzenia życia zawodowego z prywatnym,
udzieleniu pomocy w rozwiązaniu indywidualnego problemu prawnego.
Szkolenia zawodowe (zadanie 5):
Celem zadania jest nabycie/potwierdzenie kwalifikacji zawodowych zgodnych z potencjałem UP i potrzebami regionalnego rynku pracy.
Uczestnicy/czki wezmą udział w szkoleniu odpowiadającemu indywidualnemu potencjałowi zawodowemu (zgodnie z wyborem szkolenia podczas spotkań z doradcą zawodowym w Zadaniu 1). Tematyka szkoleń zostanie opracowana na podstawie analizy sytuacji na rynku pracy i będzie zgodna z potrzebami regionalnego rynku pracy.
Staże zawodowe (zadanie 6):
Celem zadania jest wyposażenie Uczestników Projektu w praktyczne umiejętności wymagane do wykonywania zawodu, do którego posiadają odpowiednie predyspozycje, a przez to wzmocnienie ich szansy na znalezienie stałego zatrudnienia.
W przypadku UP skierowanych zgodnie z IPD na szkolenie oraz staż, staż będzie powiązany tematycznie z odbytym szkoleniem.
Wsparcie w postaci staży realizowane w ramach projektów jest zgodne z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (Dz. Urz. UE C 88 z 27.03.2014, str. 1) oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.
W ramach projektu przewiduje się organizację 4-miesięcznych staży zawodowych dla 40 Uczestników/czek Projektu.
Rezultaty:
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu : 1 007 569,00 zł.
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 705 298,30 zł.